Noodplanning
Civiele veiligheid
Dienst Noodplanning
De term “civiele bescherming” verwijst naar alle civiele maatregelen en middelen die nodig zijn om de taken uit te voeren die zijn vastgelegd in de Wet op de civiele bescherming, met als doel te allen tijde mensen, hun eigendommen en hun leefomgeving te redden en te beschermen (art. 3, W.15/05/2007).
Sinds het KB van 16 februari 2006 betreffende nood- en interventieplannen moet elke gemeente in het land beschikken over een gemeentelijke veiligheidscel en een noodplanning coördinator die omschreven wordt als de referentiepersoon voor noodplanning en strategische coördinatie van noodsituaties voor de bevoegde overheid (art. 1 -16°, KB 22/05/2019).
Naast het opstellen van nood- en interventieplannen, het organiseren van crisisoefeningen en het verstrekken van informatie aan het publiek, is deze eenheid er ook verantwoordelijk voor dat de gemeente klaar is om met een noodsituatie om te gaan.
Een noodsituatie wordt gedefinieerd als « elke gebeurtenis die schadelijke gevolgen voor het maatschappelijke leven veroorzaakt of kan veroorzaken, zoals een ernstige verstoring van de openbare veiligheid, een ernstige bedreiging ten opzichte van het leven of de gezondheid van personen en/of ten opzichte van belangrijke materiële belangen, en waarbij de coördinatie van de bevoegde actoren, inclusief de disciplines, is vereist om de dreiging weg te nemen of om de nefaste gevolgen van de gebeurtenis te beperken » (art. 1er -3°, KB 22/05/2019). Dit kan evengoed een giftige gaswolk zijn, een zware brand of een situatie die meer atypisch van aard en duur is (bv. Covid-19, Oekraïne, enz.).
Contactpersoon: M. DORMAELS Sébastien : sdormaels@vorst.brussels
Wat doet de overheid?
Bij een ramp moet de hulpverlening zo snel mogelijk kunnen starten. Het gaat immers om mensenlevens. Het is minstens zo belangrijk dat de samenwerking en communicatie tussen de verschillende hulpdiensten vlot verloopt. Om dit te bevorderen, beschikt de gemeente over een algemeen nood- en interventieplan (ANIP). In dit ANIP wordt de organisatie en de coördinatie van diensten en instanties beschreven die betrokken zijn bij de bestrijding van rampen en zware ongevallen.
Indien er zich een ramp voordoet, richt de gemeente een crisiscentrum op waarin de nodige beleidsbeslissingen genomen worden, bv. algemene coördinatie noodhulp, evacueren, welke opvangcentra, informatie aan bevolking en pers, … De coördinatie op het terrein gebeurt door de CP-OPS (commandopost operaties).
Ook preventief werkt de gemeente aan uw veiligheid. Bedrijven die werken met stoffen die brandbaar, explosief, bijtend of giftig kunnen zijn, vallen onder de milieuwetgeving en zijn gebonden aan vergunningen en controles. Ook bij transport van gevaarlijke stoffen over de weg, per spoor of via het water zijn er risico’s. Daarom is dit transport aan strenge veiligheidsmaatregelen en controles gebonden. Bij evenementen waar veel mensen bijeen zijn, kan er paniek uitbreken op het moment dat zich een incident voordoet. Voor dergelijke evenementen wordt de veiligheid voor het publiek en de bereikbaarheid voor de hulpdiensten geëvalueerd tijdens een coördinatievergadering.
Het is in deze context dat de rol van de noodplanning coördinator er vooral in bestaat om de professionals samen te brengen die betrokken zijn bij de voorbereiding, het beheer en de evaluatie van openbare evenementen, gepland of ongepland, al dan niet voorgestaan (bv. voetbalwedstrijden van Union St-Gilloise, het Vorst national, enz.).
Algemeen Nood- en Interventieplan
Algemeen
Het algemeen nood- en interventieplan (ANIP) beschrijft hoe een noodsituatie wordt aangepakt. Het regelt de inzet van de verschillende hulpdiensten (brandweer, politie, medische diensten …) bij een ramp of zwaar ongeval. Het geeft een overzicht van de organisatie en de werkwijze van zowel het bestuurlijk (gemeentelijk crisiscentrum) als het operationeel (CP-OPS) optreden op gemeentelijk niveau.
Wat staat er in dit plan?
- een overzicht van de soorten rampen en zware ongevallen die in onze gemeente kunnen voordoen
- een overzicht van diensten, instanties en organisaties die bij de bestrijding van rampen en zware ongevallen kunnen worden betrokken
- een alarmeringsschema
- de hoofdlijnen tot de organisatie van een rampbestrijding
- de hoofdlijnen met betrekking tot het waarschuwen van de bevolking
- de hoofdlijnen met betrekking tot opvang en bescherming van de bevolking en slachtoffers
- de hoofdlijnen tot het organiseren van oefeninge
Bij een noodsituatie moeten de hulpdiensten eveneens weten wat er zich in de omgeving van de noodsituatie bevindt (mogelijke opvangcentra, plaatsen waar veel mensen tegelijkertijd aanwezig zijn, bedrijven met groot brandgevaar, firma’s die bij een grotere ramp extra materiaal kunnen leveren, …). De gemeente probeert deze gegevens in het ANIP actueel te houden door jaarlijks een update te doen.
Ook jouw bedrijf of instelling kan opgenomen zijn in deze database. Wanneer dit het geval is, vragen wij om elke wijziging van de opgenomen gegevens te melden aan de dienst noodplanning. Wanneer je nog niet door het gemeentebestuur gecontacteerd bent en toch vindt dat om een of andere reden (als risicobedrijf, gelegen nabij een risicovol bedrijf, leveren van hulpmiddelen,… ) jouw bedrijf of instelling opgenomen zou moeten worden, kan je de dienst ook contacteren.
Gemeentelijke burgerreserve civiele veiligheid (GBCV)
Pandemie, oorlog in Oekraïne, terroristische aanslagen, overstromingen... De voorbije jaren hebben de Brusselse overheden en burgers moeten reageren op ongeziene crisissen.
Die hebben laten zien dat het belangrijk is om voorbereid te zijn op het onvoorziene! En dat geldt niet enkel voor brandweer, politie of gezondheidswerkers, maar voor ieder van ons.
In dat kader werd het programma BRU response opgericht.
Dat is een burgerreserve van vrijwilligers die een opleiding krijgen en actief kunnen meewerken aan oefeningen zodat zij gecontacteerd kunnen worden wanneer zich een noodsituatie voordoet.
Enkele voorbeelden voor situaties waarin een beroep kan worden gedaan op deze burgers: overstromingen, brand, hittegolf... In die situaties kunnen zij bijvoorbeeld slachtoffers begeleiden, maaltijden uitdelen of informatie verzamelen.
De gemeente Vorst is altijd op zoek naar burgers die zich willen inzetten in een crisissituatie. Als je interesse hebt, aarzel niet om contact met ons op te nemen op: Bruresponse@forest.brussels
Meer info :