Identiteitskaarten

 

Dienst bevolking

Pastoorstraat 2 - 1190 Vorst

bevolking@vorst.brussels
Tel: 02 370 22 61 of 64

 

Indien u ons telefonisch wenst te bereiken, mogen wij u aanraden dit bij voorkeur te doen op maandag, dinsdag en donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Tijdens deze uren zullen onze agenten uw oproep sneller kunnen beantwoorden. Dank u voor uw begrip.


Om een nieuwe identiteitskaart te bestellen, maakt u minstens 30 dagen vóór de vervaldatum van de oude kaart een afspraak per persoon via IRISbox.

U hoeft geen afspraak te maken voor (behalve tijdens de permanentie op donderdag van 17.00 tot 18.45 uur):

  •     Afhalen van Belgische en buitenlandse identiteitskaarten;
  •     Aangiften van verlies van alle types identiteitskaarten;
  •     Noodaanvragen voor alle types identiteitskaarten.
  •     Afhalen PIN/PUK-code

 

Raadpleeg hier de uurroosters zonder afspraak.

 

CIElektronische identiteitskaarten voor Belgen ouder dan 12 jaar

 

U moet zich persoonlijk melden voor de afspraak, in het bezit van:

  • de bevestiging van de afspraak (afgeprint of op smartphone);
  • uw oude identiteitskaart of aangifte van verlies of diefstal van uw identiteitskaart
  • de ontvangen oproeping (facultatief)
  • een recente pasfoto (conform de ICAO-normen)

 

 
Kids IDKids-ID (identiteitskaart voor Belgische kinderen jonger dan 12 jaar)

Het kind moet aanwezig zijn op de afspraak en vergezeld zijn van de persoon die het ouderlijk gezag uitoefent. Gelieve de volgende documenten mee te brengen:

  • de bevestiging van de afspraak (afgeprint of op smartphone)
  • 1 recente pasfoto (conform de ICAO-normen)
  • de oude Kids-ID of het attest van verlies/diefstal

 

PRIJS

  • Normale procedure +12 jaar: 25 €
  • Normale procedure -12 jaar: 10 €
  • Spoedprocedure: 120 €
  • Hoogdringendheidsprocedure: 140 € (levering FOD Binnenlandse Zaken, Koloniënstraat 1 – 1000 Brussel, tel. 02 518 21 16)

Bij voorkeur elektronische betaling (bankkaart of smartphone)

TERMIJN

  • Normale procedure: 15 werkdagen;
  • Spoedprocedure met levering op het gemeentehuis: 1 werkdag (indien bestelling vóór 15 uur);
  • Hoogdringendheidsprocedure met levering bij de FOD Binnenlandse Zaken: 1 werkdag.

Opgelet: zater-, zon- en feestdagen worden niet als werkdagen beschouwd.

 
Verlies/diefstal van identiteitskaart of Kids-ID:
  • Identiteitskaart verloren? Doe aangifte bij het gemeentebestuur. Als de gemeentediensten gesloten zijn, kan u aangifte doen bij de politie.
  • Identiteitskaart gestolen? Ga naar het politiecommissariaat (Schaatsstraat 44 of Luikstraat 1) met 3 pasfoto's conform de ICAO-normen.

De bestelling van uw nieuwe kaart kan gelijktijdig gebeuren tijdens het afhandelen van deze formaliteiten.

 
Wat na verlies van uw PIN- en/of PUK-codes?

U kan nieuwe PIN- en PUK-codes aanvragen via www.ibz.rrn.fgov.be.
Kostprijs: gratis
Termijn: 10 werkdagen

Als u geen toegang hebt tot internet, kunnen nieuwe PIN- en PUK-codes worden aangevraagd via tel. 02 370 22 61 of 64.
Kostprijs: 5 €
Termijn: 10 werkdagen
Afhaling: Zodra u een e-mail van de Bevolkingsdienst ontvangt waarin staat dat de nieuwe codes beschikbaar zijn, kan u zonder afspraak langsgaan of een afspraak maken via Irisbox.
Indien u binnen de 15 dagen geen e-mail heeft ontvangen, kan u telefonisch contact opnemen met onze diensten om na te gaan of de nieuwe codes beschikbaar zijn (tel. 02 370 22 61 of 64).

Gelieve bij de afhaling de volgende documenten mee te brengen:

  • Uw identiteits- of verblijfskaart
 
Uw contactgegevens registreren

Om de registratie van uw contactgegevens aan te vragen op het niveau van het rijksregister (uw telefoonnummer, uw faxnummer en/of uw e-mailadres), volstaat het om dit formulierr in te vullen en af te geven aan het onthaal van de Bevolkingsdienst of het per e-mail te versturen naar bevolking@vorst.brussels


Fotoautomaat

Foto’s voor je identiteitskaart (en internationaal) kunnen ter plaatse genomen worden.

Afdrukken